Top 5 Dropshipping Tips

In de afgelopen tien jaar is dropshipping enorm populair geworden. Het heeft veel bedrijven van verschillende groottes in staat gesteld om hun productgebaseerde bedrijven op te zetten, dankzij het wegnemen van de behoefte aan opslaginfrastructuur. Dit heeft geleid tot de opkomst van online marktplaatsen als gebruikelijke manier voor bedrijven om te handelen.

Dropshipadvies-beginnen-met-dropshipping-header

De belangrijkste aspecten

Een veel voorkomende optie voor dropshipping in de huidige e-commerce wereld is via Shopify. In dit artikel geven we de top 5 dropshipping tips om het meeste te halen uit uw Shopify dropshipping bedrijf en om het te verbeteren.

  • Gebruik meerdere leveranciers
  • Automatiseer je dropshipping winkel
  • Klantenservice is de sleutel
  • Maak gebruik van Shopify dropshipping apps
  • Focus op marketing

Om te begrijpen hoe deze tips je Shopify-winkel kunnen beïnvloeden, is het belangrijk om eerst volledig te begrijpen wat dropshipping is. Dropshipping is een methode voor ordervervulling die wordt gebruikt door online winkels. Het elimineert de behoefte voor online bedrijven om voorraad op te slaan en stelt in plaats daarvan derde partij leveranciers in staat om producten rechtstreeks te leveren aan de consument. Dit is een uitstekende oplossing voor ondernemers en bedrijfseigenaren die niet over de middelen beschikken om voorraad op te slaan. Dropshipping kan ook het voordeel toevoegen van betere leveringsopties die misschien niet direct beschikbaar zijn vanuit je online winkel vanwege financiële of infrastructurele implicaties.

1. Het gebruiken van meerdere leveranciers

Onze eerste dropshipping tip is om je leveringsopties te diversifiëren om zo veel mogelijk risico te vermijden. Als je altijd voor dezelfde enkele leverancier kiest, kunnen zich problemen voordoen met leveringen en voorraadniveaus, wat kan leiden tot vertraagde of geannuleerde productleveringen voor klanten. Als bijvoorbeeld je leverancier zijn leveringen te laat ontvangt, zal dit hetzelfde effect hebben op de levertijd voor de klant, wat gemakkelijk kan leiden tot het verlies van herhalingsbusiness. 

Duidelijke afspraken

Hoewel je dropshipping avontuur in het begin erg spannend is raden we aan om goede en duidelijke afspraken te maken. In ons vorig artikel lees je meer over het aantrekken van verschillende dropshipping leveranciers voor je dropshipping webshop. Je wilt als ondernemer dat een bestelling direct naar de klant wordt gestuurd. En dan ook met het liefste een zo’n snel mogelijke levertijd. Verschillende plugins maken het je al een stuk makkelijker om een geschikte Dropshipping leverancier te vinden. Let er wel altijd op dat je goede afspraken maakt, wanneer je meerdere geschikte leveranciers hebt hou je zelf de volledige controle over met wie je wilt samenwerken.

Aanbeveling:

Gebruik een dropshipping-plugin zoals Oberlo. Deze plugin heeft een ingebouwde functie om soortgelijke producten te vinden op basis van wat je momenteel verkoopt. Dit kan op zijn minst helpen om alternatieve opties voor je producten te verkopen als dat nodig is en kan helpen om vertraagde leveringen aan klanten te voorkomen. Oberlo maakt het proces van het vinden van nieuwe leveranciers gemakkelijker en kan je tijd besparen door de vervelende taak te verwijderen. Ook kan je vaak via Oberlo een goede leverancier vinden die je bestellingen automatisch kan verwerken. En met een beetje geluk vind je gelijk een goede leverancier met een groot aanbod.

2. Automatiseer uw dropshipping winkel

Automatisering is een belangrijk aspect van veel bedrijfsprocessen, ongeacht je branche of grootte. Vandaar dat deze terug komt bij onze belangrijkste dropshipping tips. Het kan helpen om de kans op menselijke fouten te verminderen en laat tijd over voor werknemers/eigenaren om zich te concentreren op belangrijkere aspecten van het bedrijf. Dit geldt ook voor Shopify-eigenaren die hun dropshipping willen automatiseren.

Er zijn twee belangrijke redenen om je Shopify-winkel te automatiseren:

Tijdbesparing
Kostenefficiëntie

Tijdbesparing

Voor elke ondernemer is tijd hun belangrijkste hulpbron. Het dropshipping-aspect van een Shopify-winkel kan veel tijd kosten om op te zetten, maar het bespaart op lange termijn tijd en moeite om dagelijks met leveranciers en logistieke factoren om te gaan. Dit maakt automatisering een must-have voor elk actief Shopify-bedrijf.

Kostenefficiëntie

Veel bedrijven kiezen in eerste instantie voor het dropshipping-businessmodel vanwege de kostenbesparingen die het kan opleveren op opslag en levering. Het grootste voordeel van dropshipping is dat je zelf geen grote voorraad of veel geld nodig hebt. 

Het is daarom logisch om het dropshipping-proces zo kostenefficiënt mogelijk te maken. Automatisering is een belangrijke factor die helpt om het dropshipping-proces te optimaliseren en bedrijven geld te besparen. Door dit proces met software te automatiseren, hoeven bedrijven geen personeel in dienst te nemen om het bestelproces te beheren. Groei en schaalvergroting kunnen worden bereikt met het geld dat wordt bespaard door dropshipping, omdat het kan worden geïnvesteerd in andere bedrijfsonderdelen.

3. Zet je klantenservice centraal 

Door het gemak van dropshipping heeft het geleid tot de verzadiging van veel markten. Tegenwoordig is het niet meer voldoende om alleen op prijs en product te concurreren. Dit heeft ervoor gezorgd dat veel dropshipping-bedrijven buiten de doos moeten denken en andere aspecten van hun activiteiten moeten verbeteren, zoals klantenservice. Als dropshipping-bedrijf betekent dat je businessmodel draait om het verkopen van producten, wat kan leiden tot de noodzaak om productondersteuning, retouren, garanties/waarborgen en klantenservicelijnen aan te bieden.

Uitstekende klantenservice is een van de belangrijkste aspecten om klanttevredenheid te verhogen. Het extra stukje dat bedrijven bereid zijn te doen voor hun klanten zal hen onderscheiden van de massa en kan ook helpen om mond-tot-mondreclame te verbeteren voor kleinere bedrijven.

4. Shopify dropshipping apps

Dit hebben we al eerder genoemd, maar het gebruik van specifieke plugins en apps die beschikbaar zijn op Shopify kan het dropshipping-proces voor elk bedrijf helpen stroomlijnen. Er zijn verschillende apps waaruit je kunt kiezen wat betreft hun functionaliteit, zoals het vinden van betrouwbare leveranciers, het automatiseren van meerdere aspecten van het dropshipping-proces of het helpen bij het promoveren van producten door middel van bundeling.

De 3 beste apps voor Shopify

Oberlo

Oberlo maakt het gemakkelijk voor bedrijven om producten te vinden en te kopen, wat het gemakkelijker maakt om goedkopere en betrouwbaardere leveranciers te vinden. Automatisering is het hart van Oberlo tijdens het hele verkoop- en aankoopproces. Het zorgt ervoor dat een bedrijf niet vooraf hoeft te betalen bij het testen van nieuwe producten, door het product automatisch te kopen wanneer een klant bestelt in plaats van de voorraad vooraf te bezitten.

Spocket

Spocket is een van de beste alternatieven voor Oberlo. De ruime selectie en diversiteit van leveranciers maken het een uitstekende optie. Het is sterk afhankelijk van EU- en Amerikaanse leveranciers, wat het een van de beste dropshipping-apps maakt voor winkels die lokaal willen blijven (mits ze gevestigd zijn in de EU of VS). Dit kan gunstig zijn voor klantenservice, omdat de verzend-/levertijden sneller zullen zijn.

AliExpress Dropshipping

Deze app is perfect voor kleine-middelgrote dropshippers die generieke, in massa gemaakte producten verkopen. AliExpress stelt Shopify-gebruikers in staat om voorraad in bulk te kopen van enkele van de grootste leveranciers. Het is geschikt voor producten die snel of in grote hoeveelheden worden verkocht. Dit kan Shopify-winkeliers de kans geven om te profiteren van schaalvoordelen, zelfs vanuit een klein formaat.

5. Focus op verschillende marketingstrategieën

Goed georganiseerde marketing & branding kan het verschil maken voor bedrijven die in verzadigde markten opereren. Zoals eerder vermeld, kan het mooie van dropshipping zijn dat veel processen kunnen worden geautomatiseerd. Dit geeft de ondernemers weer tijd om de online marketing voor hun dropshipping business op te pakken. Het uitwerken van een online marketingstrategie kan soms een hoop tijd in beslag nemen. Toch raden we het altijd aan om bij het gebruik van dropshipping een goede basis aan te leggen betreft de marketing. Wanneer je dit in het begin doet kan je al snel veel euro per maand opleveren. 

Marktverzadiging

Marktverzadiging betekent dat winkeliers ervoor moeten zorgen dat ze alles doen wat in hun macht ligt om klantenconversies te stimuleren. Een esthetisch aantrekkelijke winkel/website die aansluit bij de merkrichtlijnen is altijd een goed uitgangspunt. Dit omdat het de professionaliteit van je bedrijf laat zien en klanten blootstelt aan merkcontactpunten. Het gebruik van de juiste tekst en unieke content is ook een belangrijk marketinginstrument dat ondernemers soms over het hoofd zien als het gaat om conversies. Boeiende en relevante content over je winkel/product kan het verschil maken tussen een klant die converteert of niet. Het creëren van een gevoel van urgentie en beperkte beschikbaarheid

Top tips voor je dropshipping onderneming

Als je een dropshipping bedrijf op Shopify hebt, zijn de volgende vijf tips nuttig om je te helpen succesvol te zijn:

  1. Diversifieer je leveringsopties om risico’s te verminderen. Gebruik bijvoorbeeld een dropshipping plugin zoals Oberlo om betrouwbare leveranciers te vinden en alternatieve opties voor producten te bieden aan klanten in geval van vertraagde leveringen.

  2. Automatiseer zoveel mogelijk van het dropshipping proces om tijd en geld te besparen. Dit kan helpen om menselijke fouten te verminderen en werknemers/eigenaren te laten focussen op belangrijkere aspecten van het bedrijf.

  3. Verhoog je klanttevredenheid door uitstekende klantenservice te bieden. Dit kan helpen om klanten terug te laten komen en positieve mond-tot-mondreclame te genereren.

  4. Gebruik specifieke apps en plugins om het dropshipping proces te vergemakkelijken en te stroomlijnen. Apps zoals Oberlo, Spocket, AliExpress en andere kunnen helpen om betrouwbare leveranciers te vinden, het dropshipping proces te automatiseren en productpromoties te vergemakkelijken.

  5. Gebruik marketing en branding om je te onderscheiden van de concurrentie in verzadigde markten. Focus op het creëren van een professionele website en winkel die voldoet aan de merkrichtlijnen, en gebruik effectieve teksten om klanten te overtuigen om te converteren. Investeer ook in automatisering en managementsoftware om het proces te ondersteunen als je ook op andere online marktplaatsen verkoopt.

Dropshipping hulp met Dropshipadvies.nl

Heb je na het lezen van dit artikel nog steeds hulp nodig bij het uitvoeren of starten van je dropshipping onderneming? Geen zorgen, wij van Dropship advies helpen je graag verder. Ook hebben we meerdere artikelen die je wellicht verder kunnen helpen. Zoals hulp bij het vinden van een goede dropshipping leverancier. Stuur ons gerust een bericht voor meer informatie!

Maximale winst in Q4 met Dropshipping!

Q4 is momenteel aan de gang, het laatste kwartaal ook vaak ‘HET’ kwartaal voor E-commerce. Hoe kan je de winst in Q4 maximaliseren? In ons boek vertellen we:

✅ Hoe je je webshop optimaliseert

✅ Hoe je de winnende producten voor Q4 vindt

✅ Hoe je gemakkelijk omgaat met de klantenservice

✅ Hoe je voor een goede cashflow zorgt in Q4

✅ Hoe je je concurrenten voorblijft tijdens de feestdagen

Daarnaast geven wij nog meer informatie over hoe je leveranciers voorbereid op Q4 en nog veel meer!