Beginnen met Dropshipping
Voor het beginnen van een dropshipping onderneming heb je vaak niet veel startkapitaal nodig. Zeker voor de beginnende dropshipper is de gemiddelde investering tussen de 20 en 250 euro. Deze kosten gaan vaak uit naar platform kosten, online marketing en een computer met werkende internetverbinding. Meer is er voor het opzetten van een dropship onderneming niet nodig.
Beginnen met Dropshipping
Beginnen met dropshipping is niet altijd even makkelijk, verder in dit artikel lees je aan de hand van verschillende stappen hoe je precies kunt beginnen met Dropshipping.
In tegenstelling tot standaard e-commerce ondernemingen hoef je voor dropshipping geen dure voorraad te kopen om te starten. Daarnaast bespaar je ook enorm veel tijd en geld doordat je ook niet in een opslag, verpakkingsmateriaal en de logistiek van bestellingen te faciliteren.
De meeste dropshippers die wij hebben geholpen melden binnen zes maanden winstgevend te zijn, wel is dit natuurlijk per ondernemer en niche verschillend. De ene nich is sneller winstgevend dan de ander terwijl bij de andere niche dan misschien wel hogere winsten zijn te halen.
Om je succesvol te helpen met het beginnen van een dropshipping onderneming hebben we het volgende stappenplan voor je opgezet:
Stap 1: Ontwikkel een bedrijfsplan
De meeste succesvolle bedrijven zijn gebaseerd op een bedrijfsplan dat vooraf goed is uitgedacht en vervolgens in de praktijk ook goed uitvoerbaar is. Als je vooraf een goed en realistisch bedrijfsplan heb gecreëerd is de kans van succes behalen een stuk groter. Zeker als je voor de eerste keer gaat beginnen met dropshipping is het maken van een plan belangrijk. Een goed plan zorgt ervoor dat je niet afgeleid raakt en voorkomt eventuele teleurstellingen. Als startende dropshipping ondernemer raden wij het zeker aan om een goed bedrijfsplan te schrijven. Punten die in dit plan kunnen staan zijn:
- Welk product wil ik verkopen
- In welke niche wil ik actief zijn
- Wat is de concurrentie
- Zijn er leveranciers die openstaan voor een samenwerking
- Geschatte winstmarges
- Benodigde investeringen
Door deze punten vooraf al uit te denken heb je een sterk plan waar je je vervolgens in het proces tijdens het bouwen goed aan kan houden.
Om te beslissen of wat voor producten je wilt gaan verkopen is het altijd verstandig om productonderzoek te gaan doen.
Productonderzoek
Of je nu niche-gericht bent of een breed en algemeen net werpt, je zult wat productonderzoek moeten doen om een idee te krijgen van wat er wordt verkocht in de betreffende niche. Zoek naar producten en categorieën die trending zijn om je online onderneming aantrekkelijker maken.
Weet je niet waar je moet beginnen? Probeer goed te kijken naar producten waar veel over gesproken wordt, of producten die bij veelbesproken onderwerpen horen. Om te zien waar mensen veel over praten zijn verschillende tools ontwikkeld. Een tool hiervan is Google Trends. Deze tool van Google laat precies het zoekvolume van trending onderwerpen zien. Hierdoor kan je gelijk zien of het product verstandig is om te verkopen.
Zoekvolume op trefwoord
Via zoekwoord gegevens kun je zien hoeveel zoekopdrachten er zijn gedaan voor een term in de afgelopen dag, week, maand of langer. Wat de productvraag en het succes potentieel van je product idee aangeeft. Bij het beginnen met dropshipping is het van groot belang om meer te weten te komen over de verschillende trefwoorden.
Algemene trefwoorden zoals (“kampeerbenodigdheden”) kunnen de interesse van de consument in een categorie meten, terwijl meer specifieke trefwoorden (“draagbare camping kachel”) je een idee kunnen geven van de product populariteit.
Om erachter te komen of er veel zoekvolume op je trefwoord zijn er verschillende (gratis) tools beschikbaar:
De Zoekwoordplanner van Google Ads geeft inzicht in hoe vaak er op je zoekwoorden wordt gezocht en stelt je in staat gegevens samen te voegen tot een bruikbaar advertentieplan (hoewel het alleen een reeks zoekvolumes weergeeft, d.w.z. 10.000 tot 50.000 zoekopdrachten, in plaats van specifieke cijfers).
Het heeft handige functies die het concurrentievermogen kunnen meten, succesvolle gerelateerde termen kunnen aanbevelen en laten zien hoe het zoekvolume van invloed kan zijn op je eventuele advertentiebudget.
Ahrefs Keyword Explorer biedt duizenden relevante zoekwoord ideeën met een nauwkeurig zoekvolume, een gebruiksvriendelijke moeilijkheidsscore voor zoekwoorden en geavanceerde statistieken zoals kosten per klik (CPC), bouncepercentage en bovenliggende onderwerpen.
Concurrentieonderzoek
Succesvolle concurrenten bieden waardevol inzicht in wat werkt in de markt waar je actief wilt zijn. Die informatie kan je helpen bij het opstellen van je eigen bedrijfs plannen.
Er zijn veel verschillende effectieve methodes om de concurrentie te onderzoeken, wij hebben er een aantal genoemd:
Bekijk pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (SERPs): zoek naar je eigen zoekwoorden op Google en beoordeel welke sites hoog scoren. Zorg ervoor dat je de zoekresultaten voor afbeeldingen en winkel resultaten bekijkt, evenals standaard web resultaten. Van hieruit kun je bepalen wie je belangrijkste concurrenten zijn. Let voornamelijk op hun sitelay-out, productassortiment, prijzen, artikelbeschrijvingen, verzendstrategie (inclusief kosten en leveringssnelheid) en advertenties.
Gebruik sociale media: Instagram, Facebook, TikTok en zelfs Twitter zijn effectieve marketing platforms die vaak veel geld en aandacht krijgen van online winkels. Zoek de accounts van je concurrenten en evalueer hoe zij hun socials beheren, inclusief responstijd, klantbetrokkenheid, feedlay-out, post frequentie en eventueel aangesloten influencers. Zorg ervoor dat je hun accounts volgt om op de hoogte te blijven. Je kunt ook in de advertentie bibliotheek van Facebook zoeken naar verkopers die goederen binnen je niche promoten. Dit kan een handig hulpmiddel zijn bij het plannen van een eigen marketingstrategie.
Meld je aan voor mailinglijsten: door je te abonneren op de reguliere e-mails van je concurrent, krijg je cruciale informatie rechtstreeks in je inbox. Houd de updates die je ontvangt in de gaten om zaken als frequentie, copywriting-toon en promotiemodellen (zoals verkopen en kortingsbonnen) te meten.
Stap 2: Product onderzoek
Als je gaat beginnen met dropshipping heb je zowel contact met klanten als met groothandels en fabrikanten die de producten aan de klanten leveren. Ongeacht hoe je de leveranciers ontdekt, het sourcen van producten is een van de grootste tijdrovende stappen bij het beginnen van een dropshipping onderneming. Om er zeker van te zijn dat de inspanningen zijn vruchten afwerpen moet je bij elk product en elke leverancier rekening houden met de levensvatbaarheid.
Wij hebben een aantal factoren opgesteld die belangrijk zijn bij het onderzoeken van potentiële producten en leveranciers.
Artikel Populariteit:
Het eerdere verkoopvolume van een artikel is een gemakkelijk te vinden statistiek op de meeste dropshipping-marktplaatsen. Hoewel je misschien minder populaire producten effectief op de markt kunt brengen, zijn hot-sellers meestal een veiligere investering van je tijd.
Winstgevendheid:
Je creditcard verwerkingskosten en verzendkosten zullen een constante hap uit je winst nemen, dus evalueer de groothandel kosten van elk item en de voorgestelde prijzen voor potentiële winstgevendheid. Houd er rekening mee dat je de opmaak van een artikel kunt verhogen om je verkopen winstgevender te maken of deze kunt verlagen om kopers beter aan te trekken.
Artikel Kwaliteit:
Een van de grootste nadelen van dropshipping is dat het moeilijk is om de kwaliteit van uw goederen te meten. Je kunt een monster voor jezelf bestellen om praktische ervaring op te doen, maar dit kan te tijdrovend worden voor het aanbod van een hele winkel. De meeste dropshipping-verkopers vertrouwen op de beoordelingen en verkoopcijfers van leveranciers op de markt bij het beoordelen van de kwaliteit van een artikel.
Locatie:
De locatie van een leverancier heeft invloed op de verzendkosten en de leveringssnelheid, belangrijke factoren bij de aankoopbeslissing van de klant. Veel dropshipping-leveranciers zijn gevestigd in China, dus probeer samen te werken met leveranciers die ePacket-verzending aanbieden voor snelle, traceerbare leveringen.
Leveranciersbetrouwbaarheid:
Totdat je met een leverancier hebt gewerkt, is het moeilijk om te beoordelen hoe betrouwbaar deze zal zijn. De meeste dropship-marktplaatsen zijn echter streng voor hun leveranciers en zullen een leverancier niet houden met doorlopende klachten over service en kwaliteit. Bovendien zijn leveranciersbeoordelingen meestal nauwkeurige en nuttige bronnen.
Retourbeleid:
De meeste dropshipping-marktplaatsen streven ernaar retouren te voorkomen en de meeste problemen op te lossen via restituties zonder retourzending. Elke marktplaats werkt echter anders, dus u wilt het retourbeleid en -proces bekijken voor elk platform (of directe leverancier) dat u gebruikt.
De twee belangrijkste manieren om dropshipping-goederen te kopen, zijn via dropshipping-marktplaatsen of directe leveranciers. Hier is een diepgaande blik op elke optie:
Naarmate het order volume toeneemt en uw bedrijf zich ontwikkelt, zijn hogere winstmarges haalbaar door rechtstreeks uw eigen dropshipping-partners te betrekken.
Een manier om dit te doen is door relaties aan te gaan met leveranciers die je eerder hebt gebruikt op dropshipping-marktplaatsen. Als hun producten consistent goed presteren bij uw klantenbestand, is het de moeite waard om externe regelingen te zoeken die voor beide partijen winstgevender zijn.
Zodra je je product niche heeft gevonden en relaties met leveranciers hebt opgebouwd, kan dit veranderen in het verkopen van “white-label” -producten. Dit zijn goederen die zijn vervaardigd en geleverd door andere leveranciers, maar gebrandmerkt om te lijken alsof je eigen bedrijf ze heeft geproduceerd.
Zoek je liever op een makkelijkere manier naar goede dropshipping leveranciers? Dit kan zeker als je gaat beginnen met dropshipping erg makkelijk zijn. Om je te helpen hebben wij een lijstje met dropshipping leveranciers voor je opgesteld:
– Een database voor leveranciers detectie van meer dan 6 miljoen producten. Het wordt gebruikt om goederen van Amerikaanse fabrikanten in alle soorten industrieën te betrekken.
– Een import/export datahub die kan worden gebruikt om leveranciers te ontdekken of groothandels goederen rechtstreeks te importeren.
Verschillende marktplaatsen
– Sectorspecifieke kopersmarkten zijn een geweldige plek om alle soorten leveranciers te ontdekken, vooral kleine fabrikanten met beperkte marketingmiddelen die mogelijk openstaan voor dropshipping-partnerschappen. America’s Mart, Dallas Market Center en NY Now zijn populaire digitale marktplaatsen die ook regelmatig persoonlijke markt evenementen organiseren.
Private-label verkopers
– Sommige private-label fabrikanten, waaronder cosmetica- en persoonlijke verzorgingslijnen, bieden hun eigen merkproducten aan dropshipping-verkopers.
De meeste fabrikanten en importeurs hebben drempels voor gemiddelde bestel volumes, dus het is onwaarschijnlijk dat ze rechtstreeks met startups werken. Voor de meeste nieuwe dropshipping-ondernemingen is directe sourcing een doel om op de radar te hebben voor toekomstige ontwikkeling.
Stap 3: Bouw je online winkel
Om je dropshipping onderneming in actie te brengen, heb je een toegankelijke, gebruiksvriendelijke en verkeer-stimulerende e-commerce website nodig. Er zijn verschillende e-commerce platformen beschikbaar die het starten van een webshop al een stuk gemakkelijker maken.
Bij het opzetten van een webshop is het belangrijk om te bedenken of de shop op veel producten is gerelateerd, of wil je puur je producten verkopen door middel van goede content te produceren
Productfocus:
Deze sites hebben het gebruikelijke ontwerp in storefront-stijl om goederen te verkopen. Daarnaast is het de eenvoudigste keuze wanneer je gaat beginnen met dropshipping.
Productfoto’s, beschrijvingen en specificaties spelen de hoofdrol en artikelen zijn gegroepeerd per categorie of promotie (zoals aanbevolen artikelen, nieuwkomers of verkopen). Productgerichte winkels hebben meestal een sectie met veelgestelde vragen waarin de verzendgegevens, het retourbeleid en andere relevante informatie worden verduidelijkt. Een “Over ons” -pagina is ook gebruikelijk, die licht werpt op de geschiedenis en filosofie van het bedrijf.
Afgezien van die geschreven secties, is aanvullende inhoud schaars op productgerichte sites. Deze structuur is het beste voor algemene dropshipping-winkels die een breed scala aan goederen verkopen, evenals voor eenvoudige niches waarvoor geen voorafgaande kennis vereist is.
Een dropshipping-winkel die sokken verkoopt, zou bijvoorbeeld een goede kandidaat zijn voor een productgericht model. Aan de andere kant zou een site die apparatuur voor vogelspotting verkoopt, baat hebben bij het publiceren van educatieve inhoud. Dit is om zijn vermeldingen te versterken.
Productgerichte winkels kunnen nog steeds content gebruiken om betrokkenheid te genereren en zichzelf op de markt te brengen. Maar het bestaat vaak offsite. Het onderhouden van een actief YouTube-kanaal en aanwezigheid op sociale media zijn geweldige manieren om inhoud te publiceren. Daarnaast is het een goed middel om regelmatig informatieve e-mailupdates te verzenden.
Content focus
Sommige bedrijfsconcepten hebben baat bij het hebben van een winkel die is gestructureerd rond toepasselijke inhoud. Dit is vaak het geval voor niches met een betrokken gemeenschap of die voorkennis vereisen om te gebruiken. Zoals bijvoorbeeld infraroodsauna’s, aangepaste mechanische toetsenborden of bergbeklimmers uitrusting. Wanneer je gaat beginnen met dropshipping raden we het je zeker aan om goed te kijken naar de verschillende soorten content die je kan maken.
Informatieve inhoud zoals blogposts, recepten, instructievideo’s en hoogtepunten van gebruikers staan centraal in op inhoud gerichte winkels. Dit materiaal ondersteunt productvermeldingen door uit te leggen hoe je artikelen worden gebruikt en welke voordelen ze kunnen bieden.
Een op inhoud gericht bedrijf biedt voldoende voer om uw marketinginspanningen te ondersteunen. Hoewel kopers je winkel zullen vinden op zoek zullen gaan naar producten. Kan dit model ook aanslaan bij kijkers die op zoek zijn naar informatie in plaats van goederen. Waardoor het verkeer naar je site wordt gestimuleerd en toekomstige verkopen worden aangemoedigd.
Bovendien wordt informatieve inhoud zwaar gewogen in het algoritme van Google. Dus op inhoud gerichte winkels hebben het potentieel om hoger te scoren in de zoekresultaten.
Kies je e-commerce platform
Om eenvoudig een site te bouwen met functies voor winkelwagentje en betalingsverwerking, heb je een e-commerceplatform nodig.
Je kunt dropshipping-items op Amazon en andere grote marktplaatsen zoals Walmart en eBay vermelden, maar ga voorzichtig te werk. Deze marktplaatsen hebben dure verkoperskosten, strikte verzend deadlines en klantenservice-eisen.
Veel dropshipping-verkopers doen het goed op deze platforms, maar ze zijn op geen enkele manier opstart vriendelijk. Maak eerst kennis met je leveranciers en het proces op je eigen site en ga vervolgens naar verkopers markten.
Shopify
Voor de meeste productgerichte dropshipping-sites raden we Shopify aan. Het maakt het lanceren van een online winkel is erg eenvoudig. Dit komt door tools om een domeinnaam te kiezen, een logo te ontwerpen en een gebruiksvriendelijke lay-out te bouwen. Shopify is voor als je gaat beginnen met dropshipping een enorm gebruiksvriendelijk platform, de kosten hiervan liggen wel iets hoger dan WordPress en Woocommerce.
Shopify kan worden geïntegreerd met DSers, Doba, Modalyst, Sprocket en vele andere plug-and-play dropshipping-marktplaatsen. Via het platform kun je orderrouting automatiseren, zodat de aankopen van je klant direct worden doorgestuurd naar de juiste leverancier. Van daaruit is het bewaken van de afhandeling en het volgen van verzendingen vanuit het Shopify-dashboard eenvoudig.
WordPress & Woocommerce
Wanneer je gaat beginnen met dropshipping kan WordPress een lastig platform zijn. Maar als je denkt dat inhoud een belangrijke rol speelt in uw algehele bedrijfs- en merkconcept. Dan is een WordPress-site het beste voor je bedrijf. Je hebt een e-commerceplatform nodig dat werkt als een WordPress-plug-in, zoals WooCommerce.
Om het dropshipping-proces te automatiseren en te integreren met dropshipping-marktplaatsen, moet je hiervoor een WooCommerce-extensie kopen. Het platform zelf heeft een handige extensie en er zijn veel andere opties van derden om uit te kiezen.
Bouw je site
Het bouwen van een e-commerce website begint met het leggen van de basis. Zoals het opzetten van betalingsverwerking, het koppelen van een domein en het ontwerpen van een lay-out.
Als je een ander e-commerce platform gebruikt, raadpleegt je de website van de provider voor zelfstudies, veelgestelde vragen en handige artikelen. De meeste platforms bieden nuttige klantenondersteuning of zelfs gratis sessies voor installatie-assistentie om deze stap zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Verzendmethodes
Hoewel je de bestellingen niet zelf uitvoert, brengen de meeste leveranciers die de kosten in rekening voor het verzenden van hun producten naar uw klanten. Als je gaat beginnen met dropshipping is het belangrijk dat je hier goed over nadenkt.
In dit stadium moet je bepalen welke transport keuzes je aanbiedt, hoe die kosten in de marges passen en welke verzendkosten de klant zal betalen.
Dropshipping-verkopers kunnen kiezen uit verschillende strategieën om de verzendkosten voor hun verkopen te beheren, zoals:
Onvoorwaardelijke gratis verzending aanbieden en de kosten in je marges opnemen
Het aanbieden van onvoorwaardelijke gratis verzending en het opnemen van verzendkosten in je prijzen
Voorwaardelijke gratis verzending aanbieden bij een minimale bestelwaarde
Voorwaardelijke gratis verzending aanbieden voor producten met een hoge opslag
Een lage, forfaitaire verzendkosten in rekening brengen en eventuele extra kosten zelf dekken
De exacte verzendkosten in rekening brengen bij de klant
Klantenservice
Als mensen gaan beginnen met dropshipping vergeten ze vaak de klantenservice. Klanten hebben een manier nodig om contact met je op te nemen voor het afhandelen van vragen, wijzigingen van bestellingen, retouren en andere vragen. Het is belangrijk om hoogwaardige klantenservice te bieden om loyale klanten te winnen, positieve feedback en beoordelingen van klanten te krijgen en de noodzaak om restituties te verlenen tot een minimum te beperken.
Zorg ervoor dat u een “Contact”-pagina opneemt die overal op je site toegankelijk is. Geef vanaf daar ten minste één contact optie op (hoe meer je kunt bieden, hoe beter). Deze kunnen zijn:
Contactformulier: Het eenvoudigste kanaal voor feedback is een contactformulier. Je formulier moet velden bevatten voor de naam van de klant, het e-mailadres en een persoonlijk bericht.
E-mailadres: Vermijd het gebruik van uw persoonlijke e-mailadres en kies ervoor om een account aan te maken dat vertrouwen wekt bij je klanten, zoals contact@uwwinkelnaam.com of help@uwwinkelnaam.com. Lees hoe je gratis een adres krijgt met een aangepast domein.
Virtuele livechat: een chatplatform is een van de beste manieren om uw klanten van dienst te zijn door responsieve, realtime hulp te bieden. Stel gratis een chatfunctie in via Tidio.
Telefonische ondersteuning: met een virtueel telefoonsysteem kunt u een nummer vermelden dat voicemails ontvangt om later op te reageren, klanten begroet met een leerzame geautomatiseerde begroeting, sms-berichten accepteert die naar uw e-mail worden doorgestuurd of gewoon doorverwijst naar je persoonlijke lijn zodat je het kunt proberen om elke oproep te beantwoorden.
Let dus goed op dat wanneer je gaat beginnen met dropshipping je tijd en energie in je klantenservice stop. Met een goede klantenservice spring je er vaak uit als webshop.
Return policy
Hou rekening als je gaat beginnen met dropshipping over eventuele retouren.
Een aanzienlijk deel van je klanten (gemiddeld ongeveer 20%) zal onvermijdelijk hun bestellingen willen retourneren – het is een nadeel dat hoort bij het e-commerce gebied.
Het dropshipping-model maakt de zaken nog ingewikkelder. Als verkoper bent u niet in staat om persoonlijk de kwaliteit van je goederen te meten of het uitvoeringsproces te controleren, waardoor de kans op retourzendingen groter wordt.
Bovendien zijn al je producten afkomstig van een afzonderlijke (en vaak verre) derde partij, dus geretourneerde goederen moeten worden teruggestuurd naar de leverancier om opnieuw te kunnen worden verkocht. Dit is een tijdrovend en kostbaar probleem.
Als oplossing is de meest efficiënte manier om dropshipping-retouren af te handelen, de klant tevreden te stellen zonder dat het artikel wordt teruggestuurd. Het creëren van een positieve winkelervaring is van vitaal belang voor opkomende bedrijven, waarbij de meeste shoppers zeggen dat een soepel retourproces hen zou overhalen om weer bij een bedrijf te kopen.
Hier zijn enkele manieren om dropshipping-retouren af te handelen:
Een vervanging aanbieden: laat de klant het originele artikel behouden en ontvang gratis een vervangend artikel.
Als het product dat ze hebben ontvangen beschadigd of onjuist was, biedt dan aan om snel een andere bestelling te laten leveren zonder het probleem van het retourneren van het problematische artikel. Vraag ze tijdens het klantenservice proces om foto’s van het probleem te sturen. Op deze manier kunt je hun claim valideren en nuttige informatie krijgen die je naar de leverancier kunt sturen voor een mogelijke terugbetaling.
Als de klant in het algemeen niet tevreden is met het product, laat hem dan een andere selectie uit je winkel kiezen of stel een soortgelijk product voor als geschikte vervanging. Ze zullen waarschijnlijk blij zijn met de kans, en als je marges groot genoeg zijn, kan de transactie nog steeds netto positief in inkomsten zijn.
Een terugbetaling aanbieden: om dingen meteen te vereenvoudigen of een klant tevreden te stellen die geen vervangend artikel wil, moet je de aankoop terugbetalen zonder dat u deze hoeft terug te sturen. Afhankelijk van het beleid van uw leverancier kunt u mogelijk krediet of compensatie voor het verlies ontvangen. Vraag de klant om foto’s of een beschrijving van het probleem te sturen.
Als uw goederen van hoge waarde zijn of als je marges de klap niet aankunnen, is een andere optie om de klant het product op eigen verzendkosten naar de leverancier te laten retourneren.
Hoe u ook besluit uw retourbeleid te structureren, maak er een duidelijke pagina voor op je site en vermeld de volgende informatie:
Alle artikelen die mogelijk zijn vrijgesteld van je retourbeleid (meestal vanwege hygiëne of waarde redenen)
De kosten van je retourproces (of als het gratis is)
Als je uitwisselingen aanbiedt
Welke landen komen in aanmerking voor restituties en retouren?
De periode na een verkoop waarin een artikel in aanmerking komt om te worden geretourneerd
Stap 5: verkoop stimuleren via marketing
Zodra uw site in de lucht is, moet je deze op de markt brengen om kopers aan te trekken.
Elk van de volgende marketingtactieken is opstart vriendelijk en kan zeer effectief zijn om de verkoop te laten stromen:
Sociale media
Maak accounts voor je bedrijf aan op Facebook, Instagram en Pinterest en gebruik deze om je winkel te promoten door middel van publieke betrokkenheid en shoppable berichten.
Je kunt eenvoudig een Facebook-winkel vullen vanuit je Shopify- of WooCommerce-productvermeldingen. Gebruik vervolgens die nieuwe vermeldingen om berichten te maken en te delen in je persoonlijke netwerk. Met zowel Instagram als Pinterest kun je ook shoppable-berichten maken.
Deze methode is een geweldige manier om geïnteresseerde klanten in hun natuurlijke habitat te bereiken. Bovendien verkleint het de conversie stappen, helpt het u bij het verzamelen van gegevens en versterkt het je online aanwezigheid.
Influencer marketing
Influencer-marketing is een andere op sociale media gebaseerde benadering. Het is een betaalbare, flexibele en effectieve manier om uw doelgroep te bereiken.
Je kunt affiliate influencers werven door op bijvoorbeeld op social media te gaan kijken. Vervolgens zelf contact op te nemen en vragen om een samenwerking.
Onderhandel over een affiliate-vergoeding met een influencer of online persoonlijkheid die aansluit bij je doelgroep. Deze kosten vaak minder duur dan traditionele advertenties en waardevoller in de ogen van je publiek.
Email marketing
Bijna alle consumenten checken dagelijks hun inbox, waardoor e-mail een cruciaal kanaal is voor de marketing van je winkel.
Begin vanaf de eerste dag met het opbouwen van uw e-maillijst en stuur regelmatig updates. Gebruik deze berichten om te informeren over nieuwe collecties. Of om interessante producten onder de aandacht te brengen en om de aandacht te vestigen op uitverkoop of promoties.
Shopify en andere e-commerce platforms hebben tools om contactlijsten bij te houden en e-mailcampagnes te beheren.
Paid advertenties
Pay-per-click-advertenties zijn een geweldige manier om de zichtbaarheid van uw winkel bij een gekwalificeerd publiek te vergroten. Google Ads, Facebook Ads en Facebook Sponsored Posts zijn hiervoor de belangrijkste kanalen. Maar andere platforms zoals Instagram, Reddit, Pinterest en YouTube bieden ook effectieve advertenties.
De gemiddelde kosten voor een Facebook-advertentie zijn 97 cent per klik. Hierdoor is het een van de meer betaalbare betaalde advertentiekanalen is.
Google is een duurder platform om op te adverteren. Maar je kunt kopers met een sterke koopintentie bereiken door je te richten op onderscheidende longtail zoekwoorden. Dit kan ervoor zorgen dat uw advertentie-uitgaven verder gaan door hooggekwalificeerde klikken binnen te halen.
SEO
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) helpt uw website hoger te scoren in de online zoekresultaten. SEO-tactieken zijn cruciaal voor het succes van e-commerce. Aangezien een algemeen gerapporteerde stat zegt dat ongeveer 93% van de online ervaringen begint met een zoekmachine.
SEO kan ingewikkeld worden: het bepaalt hoe u uw productbeschrijvingen, afbeeldingsbestanden, title tags, meta beschrijvingen en meer structureert. Je rankings in zoekmachines houden rekening met meer dan 200 factoren. Maar je hoeft ze niet allemaal aan te pakken om succesvol te zijn in je niche.
Begin met het zorgvuldig identificeren van de door je gekozen zoekwoorden. Vervolgens ga je deze zoekwoorden in je site verwerken. Gebruik vervolgens de sitebuilder van uw e-commerce platform om effectieve title tags, meta beschrijvingen en headers te maken. Lees onze beginnershandleiding voor e-commerce SEO voor meer informatie.
Bekijk voor meer informatie over SEO en dropshipping ons eerder geschreven blog.
Content marketing
Of je site nu product- of inhoudsgericht is. Het toevoegen van geschikte inhoud aan je marketingplan is een effectieve manier om een langdurige verkeersstroom op te bouwen. Het komt ook uw SEO ten goede, bevordert merkherkenning en kan helpen om je lijst met contactpersonen te laten groeien.
Contentmarketing kan worden gedaan door een paar blogberichten over uw niche te maken. Andere manieren zijn een YouTube-kanaal starten, een podcast op te nemen of aangepaste infographics aan uw site toe te voegen.
Maximale winst in Q4 met Dropshipping!
Q4 is momenteel aan de gang, het laatste kwartaal ook vaak ‘HET’ kwartaal voor E-commerce. Hoe kan je de winst in Q4 maximaliseren? In ons boek vertellen we:
✅ Hoe je je webshop optimaliseert
✅ Hoe je de winnende producten voor Q4 vindt
✅ Hoe je gemakkelijk omgaat met de klantenservice
✅ Hoe je voor een goede cashflow zorgt in Q4
✅ Hoe je je concurrenten voorblijft tijdens de feestdagen
Daarnaast geven wij nog meer informatie over hoe je leveranciers voorbereid op Q4 en nog veel meer!