Dropshipping met Amazon

Dropshipping met Amazon is een snelle en gemakkelijke manier om een bedrijf op te zetten in 2023. Het is een bedrijfsmodel waarbij je producten verkoopt zonder dat je zelf artikelen hoeft te bezitten, te verpakken en te verzenden naar de klant. In plaats daarvan geef je als dropshipper de bestelling door aan een leverancier, fabrikant of distributeur die deze namens jou uitvoert.

Dropshipadvies-beginnen-met-dropshipping-header

Dropshipping met Amazon

Een van de grootste online marktplaatsen ter wereld is Amazon. Dat overigens ook zeer populair is voor dropshipping. Met zijn enorme bereik van 200 miljoen Prime-abonnees biedt het een geweldige mogelijkheid om potentiële markten aan te boren.

In dit artikel zullen we ingaan op de voor- en nadelen van Amazon dropshipping. We laten je ook zien hoe je dropshipping op Amazon kunt doen en hoe je je zakelijke onderneming winstgevend kunt maken.

Voordat je begint met Amazon dropshipping, is het belangrijk om het beleid van het platform te begrijpen om te voorkomen dat je wordt geschorst. Het dropshipping-beleid van Amazon verbiedt bijvoorbeeld het kopen van producten van een andere verkoper op Amazon. Als je dit overtreedt, kan je verkopersaccount worden opgeschort.

Er zijn ook andere beleidsmaatregelen waar je je aan moet houden als dropshipper op Amazon:

  • Je moet je identificeren als de verkoper op je facturen, externe verpakkingen en pakbonnen.
  • Je bent verantwoordelijk voor het accepteren en verwerken van retourzendingen.
  • Je moet je houden aan de Servicevoorwaarden van Amazon.


Wanneer een klant een product bestelt dat je op Amazon hebt vermeld, koopt je het product rechtstreeks van de leverancier met een deel van de opbrengst. Daarna stuur je de gegevens van de klant door naar de leverancier, die de goederen naar de klant verzendt.

Tegelijkertijd mogen de facturen, externe verpakkingen en verpakkingsbonnen. Geen informatie bevatten waaruit de naam of contactgegevens van de leverancier blijken. Kort gezegd, de klant mag niet weten dat de artikelen bij een ander bedrijf zijn gekocht.

De voordelen van Dropshipping met Amazon

Het starten van een Amazon dropshipping bedrijf heeft een aantal voordelen voor beginnende ondernemers. Een van de belangrijkste voordelen is dat het minder kapitaal vereist dan traditionele retailmethoden en andere e-commerce modellen. Dit komt omdat je geen voorraad hoeft aan te schaffen en te beheren, en je hoeft ook geen bestellingen te verzamelen, in te pakken en te verzenden naar consumenten.

Een ander voordeel is dat Amazon een breed scala aan productcategorieën heeft. Wat betekent dat je in zoveel niches kunt verkopen als je wilt, met de juiste leveranciers. Houd er wel rekening mee dat sommige producten, zoals alcohol, powersports en medische apparatuur, behoren tot Amazon’s beperkte categorieën en dus niet mogen worden verkocht.

Het starten van een dropshipping bedrijf op Amazon is ook een snelle en gemakkelijke manier om te beginnen met ondernemen. Aangezien je geen inventaris hoeft aan te schaffen en te beheren. Bovendien biedt Amazon’s enorme klantenbestand en het grote aantal dropshipping-niches een hoog potentieel voor vindbaarheid.

Als je al een Shopify verkoper bent. Kun je ook gebruik maken van het partnerschap tussen Shopify en Amazon om bestellingen op beide platforms te beheren en de voorraadniveaus te synchroniseren om oververkoop te voorkomen.

De nadelen van Dropshipping met Amazon

Hoewel er veel voordelen zijn aan het starten van een dropshipping bedrijf op Amazon. Zijn er ook enkele nadelen waar je rekening mee moet houden. Een van de belangrijkste nadelen is de hoge concurrentie, wat betekent dat je goed moet nadenken over de producten die je gaat verkopen om oververzadigde niches te vermijden.

Beperkte productinformatie

Een ander nadeel is dat je soms te maken kunt krijgen met beperkte productinformatie van verkopers op Amazon. Wat betekent dat je misschien niet in staat bent om vragen van klanten over je product te beantwoorden als je leverancier niet de juiste productdetails communiceert.

Kwaliteitscontrole

Er is ook een beperkt gebrek aan kwaliteitscontrole bij dropshipping op Amazon, aangezien je afhankelijk bent van je leverancier om de kwaliteit van de producten te beheren. Dit betekent dat je zorgvuldig moet kiezen welke bedrijven je gaat gebruiken als leveranciers.

Het gebruiken van promoties

Een ander nadeel is dat je geen gebruikelijke promoties en kortingen aan consumenten kunt aanbieden, omdat je geen producten in bulk inkoopt. Toch kun je wel gratis verzending en afgeprijsde bundels aanbieden, en producten uit je winkel in bundels verkopen om meer verkoop te genereren.

De productvoorraad

Een ander nadeel van dropshipping op Amazon is een lage productvoorraad, vooral als je afhankelijk bent van een enkele leverancier die ook met andere handelaren werkt. Dit kan betekenen dat je niet genoeg producten hebt om te verkopen aan klanten. Je kunt wel proberen andere leveranciers te vinden voor dezelfde producten als de voorraad laag is, maar dit kan je activiteiten complexer maken en het doel van het gebruik van de eenvoudige dropshipping methode overschrijden.

Klantenservice

Ten slotte kan het moeilijk zijn om de klantenservice te behandelen als je dropshipping op Amazon doet, aangezien je leveranciers de verpakking en verzending van de producten behandelen en je daarom niet altijd op de hoogte bent van de orderstatus. Als er problemen zijn met een bestelling, moet je wachten tot je leverancier je informatie doorstuurt voordat je kunt reageren. Effectieve communicatie is daarom cruciaal om problemen met de klantenservice te voorkomen.

Amazon Dropshipping vs Fulfilment by Amazon (FBA)

Handelaren op Amazon kunnen profiteren van het Fulfillment by Amazon (FBA) programma, wat soortgelijke voordelen biedt als dropshipping, zoals het besparen van de hoofdpijn van inventaris, opslag en uitvoering. In plaats daarvan verzamelt, verpakt en verzendt Amazon de producten namens jou tegen een vergoeding die varieert afhankelijk van het type product. Dit geeft je echter meer controle over de klantbeleving.

De voordelen van Fulfilment by Amazon

Als je dropshipt met FBA, ben je vrij om het type en de hoeveelheid producten te kiezen die je wilt laten verwerken. Je verzendt de producten naar Amazon, en zij bewaren ze in hun fulfillmentcentra. Wanneer klanten bestellingen doen, zullen zij de producten verzamelen, verpakken en verzenden, en ook de klantenservice en retouren afhandelen.

De nadelen van Fulfilment by Amazon

FBA is echter niet de meest ideale optie voor nieuwe ondernemers, omdat je moet investeren in voorraad om te verkopen, naast de fulfillmentkosten en de maandelijkse opslagkosten. Dit moet in aanmerking worden genomen om ervoor te zorgen dat je genoeg winst maakt om je bedrijf voort te zetten.

Als je niet het kapitaal hebt om te investeren in bulkvoorraad en grotere risico’s wilt vermijden, is dropshipping nog steeds de beste optie voor je. Het is laag risico en winstgevend, mits je veel tijd en moeite steekt in je bedrijf.

Hoe start je dropshipping met Amazon

Of je nu een nieuwe ondernemer of een veteraan bent, Amazon dropshipping kan een geweldige kans zijn om de online verkoop van je bedrijf te verhogen. Hier is hoe je een dropshipping bedrijf op Amazon kunt starten.

Plan je online bedrijf

Hoewel het opzetten van een dropshipping bedrijf relatief eenvoudig en snel is, is het belangrijk om een goed plan te hebben. Dit is cruciaal voor je succes als ondernemer. Denk na over aspecten zoals je bedrijfsnaam en logo, de producten die je wilt verkopen, je leveranciers, je doelgroep en potentiële marketinginitiatieven.

Maak een Amazon verkopersaccount aan

Als je van plan bent meerdere producten te verkopen, wil je misschien een professioneel account. Het individuele verkoopplan kost namelijk $0,99 per verkocht item en kan een grote hap uit je marges nemen. Een professioneel verkopersaccount heeft een maandelijkse vergoeding en andere extra kosten. Ga naar sellercentral.amazon.com om je te registreren en vul de vereiste gegevens in, zoals je identiteit, e-mailadres en wachtwoord. Je wordt ook gevraagd om je bedrijfsgegevens op te geven, zoals adres- en belastinggegevens.

Verkrijg goedkeuring voor je productcategorie

Afhankelijk van het soort product dat je wilt verkopen, moet je misschien goedkeuring krijgen voordat je je Amazon winkel kunt starten. Mode, sieraden en levensmiddelen zijn enkele voorbeelden van productcategorieën waarvoor goedkeuring nodig is. Voor nicheproducten zoals elektronica, videogames en boeken kun je een online winkel openen zonder op goedkeuring van Amazon te wachten.

Houd er rekening mee dat Amazon beperkte producten heeft. Bekijk deze lijst en zorg ervoor dat je geen producten verkoopt die behoren tot een van hun genoemde categorieën, waaronder alcohol, voedingssupplementen en laserproducten.

Koppel Amazon aan je Shopify account

Als je al op Shopify zit, kun je het net zo goed koppelen aan je Amazon account. Dit kan je helpen om bestellingen op beide platforms gemakkelijk te beheren. Het zien van een naam en een merk gekoppeld aan je Amazon account kan ook herhalingsaankopen aanmoedigen.

Na goedkeuring koppelt u uw Amazon account aan uw Shopify winkel. Ga eerst naar je Shopify account. Zoek naar het Verkoopkanaal in het linker paneel en klik op de + knop in de linker zijbalk. Er verschijnt een lijst met items, waaronder Amazon. Tik op “Kanaal toevoegen” om beide platforms te koppelen, en klik vervolgens op “Verbinden met Amazon” om te bevestigen.

Een productvermelding maken

Dropshipping-producten worden niet automatisch vermeld op je Amazon-account. Om te beginnen met dropshipping, selecteer je de link naar het Amazon-verkoopkanaal. Zoek naar de knop “Lijst maken” en klik op “Product selecteren”.

Dit geeft je twee opties. De eerste optie is voor merken die hun eigen producten produceren. Het is om ervoor te zorgen dat ze universele productcodes (UPC’s) krijgen.

Als dropshipper moet je de tweede selecteren. Het is voor degenen die producten verkopen die zijn gemaakt door andere merken. Na het kiezen van deze optie, kunt u beginnen met het zoeken naar producten om te verkopen. Klik gewoon op “selecteren” als u een product vindt dat u wilt verkopen. Zodra u helemaal klaar bent, klikt u op “Publiceren” om het proces af te sluiten.

Synchroniseer je voorraad

Het synchroniseren van Shopify voorraad met je Amazon verkoopkanaal kan je helpen voorkomen dat klanten koopwaar bestellen die niet op voorraad is. Shopify zal automatisch je listing op Amazon bijwerken om de voorraadniveaus te matchen. Op deze manier kun je negatieve reviews en potentiële klantenservice problemen vermijden.

Promoot je Amazon winkel

Amazon is een concurrerende marktplaats. Om je te onderscheiden van de concurrentie moet je investeren in marketing initiatieven zoals betaalde promoties. Je kunt advertenties op Amazon zetten om nieuwe klanten aan te trekken. Je kunt ook adverteren op sociale media netwerken om de verkoop te verhogen.

Maximale winst in Q4 met Dropshipping!

Q4 is momenteel aan de gang, het laatste kwartaal ook vaak ‘HET’ kwartaal voor E-commerce. Hoe kan je de winst in Q4 maximaliseren? In ons boek vertellen we:

✅ Hoe je je webshop optimaliseert

✅ Hoe je de winnende producten voor Q4 vindt

✅ Hoe je gemakkelijk omgaat met de klantenservice

✅ Hoe je voor een goede cashflow zorgt in Q4

✅ Hoe je je concurrenten voorblijft tijdens de feestdagen

Daarnaast geven wij nog meer informatie over hoe je leveranciers voorbereid op Q4 en nog veel meer!